Školská jedáleň

Príspevok na stravovanie:

Celodenná strava: 1,19 Eur.
Poldenná strava: 0,96 Eur.

Jedálne lístky sú vyvesené na oznamoch rodičov.
V rámci 5 stravovacích dní jedálny lístok obsahuje:

  • 2 hlavné jedlá s mäsovým pokrmom
  • 1 hlavné jedlo so zmiešaným pokrmom – so zníženou dávkou mäsa
  • 2 odľahčovacie jedlá (1 s múčnym pokrmom a 1 so zeleninovým pokrmom)

Z hľadiska obsahovej štruktúry pokrmov varíme:

  • pokrmy z mäsa, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, súto pokrmy pripravované z mäsa jatočných zvierat, hydiny a rýb s plnou hmotnosťou,
  • pokrmy so zníženou dávkou mäsa, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú zmesi mäsa s ryžou, mletými varenými sójovými bôbmi alebo sójovej drviny ,ovsených vločiek, zemiakov,
  • pokrmy zeleninové, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú pokrmy pripravované s použitím zeleniny, strukovín, obilnín a ich kombinácií s možným použitím mlieka, mliečnych výrobkov i vajec,
  • múčne pokrmy, ktoré sú súčasťou hlavného jedla, sú pokrmy pripravované s použitím múky, vajec, mlieka, tvarohu, ovocia apod. Polievky k tomuto typu jedál podávame výdatné strukovinové, zeleninové, prípadne i s obsahom mäsa.

Všeobecné zásady

Prívarky zaraďujeme 2x do mesiaca s využitím hlavne strukovín.
Múčna príloha (knedľa, halušky, cestoviny) podávame iba raz do týždňa.
Zemiaky máme na jedálnom lístku 2x – 3x v týždni.
Zeleninu máme na jedálnom lístku denne, z toho ako šaláty 2x v týždni.
Uprednostňujeme podávanie čerstvej zeleniny s prídavkami cibule, pažítky, petržlenovej vňate, jogurtu a najmä citrónovej šťavy.

Ryby podávame jeden krát týždni.
Múčniky ako súčasť obeda pripravujeme hlavne z ovocia, tvarohu a mlieka.

Ku každému hlavnému jedlu sa podáva nápoj. (voda, prírodné nápoje s nižším obsahom cukru, minerálne vody, nesladený tmavý i ovocný čaj

Do jedálnych lístkov zaraďujeme mäso čerstvé: hydinové, hovädzie, bravčové, ryby.

Na desiatu a olovrant sa snažíme dávať čierny chlieb.
Na desiatu okrem mliečneho nápoja mávame potravinu, ktorá je zdrojom plnohodnotných bielkovín. Čerstvú zeleninu, resp. zeleninu v rôznych úpravách podávame v každej dennej dávke podľa sezónnosti (mladá cibuľka, pažítka, kaleráb, reďkovka, zelená paprika, paradajky, mrkva, cesnak apod.)
Pokrmy sa pripravujú na oleji. Ako prídavok do hotových pokrmov (polievok a prívarkov) na zvýšenie ich biologickej hodnoty používame čerstvé maslo. Do polievok dávame strúhaný tvrdý syr, závarky z droždia, zelené vňate. Pokrmy, šaláty, kompóty, polievky dopĺňame vitamínom C v prirodzenej forme.
Ovocie zaraďujeme podľa finančného limitu na nákup potravín. Snažíme sa ho podávať, čo najčastejšie.

Dodržiavame:

  • predpísané množstvo živín,
  • minerálnych látok a vitamínov,
  • pestrosť pri výbere surovín,
  • striedame technologické postupy pri príprave pokrmov. Uprednostňujeme varenie, dusenie, zapekanie.
  • striedame pokrmy sýtivé a ľahko stráviteľné. Zabezpečujeme rôznorodosť chutí.

Všetky uvedené zásady predstavujú všeobecne platné odporúčania, ktoré prispôsobujeme miestnym podmienkam.